zondag 20 oktober 2013

Harrie Jekkers & Koos Meinderts: Tejo, de lotgevallen van een geemancipeerde man

Tejo, de lotgevallen van een geemancipeerde man
Tejo, de lotgevallen van een geemancipeerde man by Koos Meinderts
My rating: 1 of 5 stars

Het verhaal gaat over een geëmancipeerde man, Tejo- vroeger Theo, die de rollen met zijn partner heeft omgedraaid. Hij is thuis en houdt van breien en stofzuigen en doet het huishouden. Zij, Eva, werkt een full time baan. Tejo heeft problemen met zichzelf, zijn gevoelens en zijn omgeving. Hij probeert te onderzoeken wat hij nu echt wilt en volg daar de ene cursus naar de andere daarvoor. Hij ontmoet oude vrienden en verliest beste vrienden.
---
Ik vond het boek tegenvallen. De satire was leuk, maar het gaf me niet het gevoel bij een echte Jekkers en Meinderts te zitten. Er zaten flauwe grappen in waar ik in ieder geval niet om kon lachen.
1 ster heeft het boek van mij gekregen. Dit is een boek dat niet voor herhaling vatbaar is. Wat overigens wel met hun shows het geval is.
---
Harrie Jekkers geboren in 1951 te Den Haag. Hij droomde ervan beroemd te worden met voetbal, maar interesseerde zich ook voor theater. Hij ging in Groningen Engels studeren toen zijn ouders hem verboden om naar de toneelschool te gaan. Hij heeft een aantal jaren lesgegeven, maar bleef schrijven en het theater bleef hem roepen. In 1978 richt hij met Koos Meinderts het Klein Orkest op, nadat het Groot Orkest uiteenviel. Samen brachten ze 3 LP's uit waaronder hun beroemdste hit 'Over de muur' naar aanleiding van de kruisrakettenmanifestaties. Onder de pseudoniem Harry Klorkestein bracht Jekkers "Oh, Oh, Den Haag" uit. Het nu onofficiële volkslied van Den Haag. De kinderalbum 'Roltrap naar de maan' won in 1985 de Edisonprijs en in hetzelfde jaar werd het Klein Orkest opgeheven. Samen met Meinderts begon Jekkers satirische boeken te schrijven. Totdat hij in 1987 besloot om het theater in te gaan. Jekkers brak definitief door toen de VARA zijn shows begon uit te zenden. Meinderts bleef de teksten en Ton Scherpenzeel de muziek voor de shows schrijven. In 1991 wint Jekkers de Annie M.G. Schmidtprijs. In 1999 kwam Jekkers met Koos samen op toneel met de theatershow "Het verhaal achter de liedjes". Op dit moment is Jekkers gestopt met theater maar hij schrijft nog wel liedjes vooral voor kinderen. Meer informatie is te vinden op:

Koos Meinderts geboren in Den Haag in 1953. Na de lagere school gaat hij naar leiden om Pedagogiek te studeren. Echter hij blijft schrijven leuker vinden en doet dit dan ook met vol overtuiging. Samen met Harrie Jekkers schrijft hij liedjes en later ook boeken. Samen gaan ze naar het theater met Jekkers als uitvoerend artiest. Met de show "Het verhaal achter de liedjes" komt Meinderts naar voren en wordt de samenwerkingsverband van het begin tot dan vertelt. Nu is Meinderts vooral kinderboekenschrijver. Zijn eerste boek "Mooi meegenomen" stamt uit 1983 en hij brak daarmee door. Nu worden zijn boeken zelfs vertaalt waaronder in het Duits. Zijn vrouw Annette Fienig illustreert zijn boeken. Meer informatie vindt je op
---
Boekinformatie
Uitgeverij De Harmonie