dinsdag 22 oktober 2013

Melody Beattie: Op weg naar jezelf

Op weg naar jezelf by Melody Beattie

Het boek gaat over het gemis dat iemand kan hebben in zijn leven en hoe je het gemis weer kan opvullen. Het is een zelf-hulp/new age boek over het terugvinden van jezelf. De auteur schrijft het boek uit haar ogen en in de ik-vorm. Met verhalen van haar en haar omgeving probeert ze de lezer te laten zien hoe het anders kan. Ze geeft via de verhalen tips en met een duidelijk overzicht en quotes laat geeft ze een goede handleiding af voor de ontdekker van het eigen ik.

Een goed boek om hier en daar tips uit te halen. Het enige dat mij steeds tegenstond was het feit dat Beattie vaak God gebruikt als helper om terug te keren tot jezelf. Op bepaalde momenten lijkt ze wel te beseffen dat niet iedereen in god gelooft en geeft meerdere mogelijkheden. Het is jammer dat ze dat te laat beseft. Maar in ieder geval laat ze er een opening voor. Het boek is voor de rest heerlijk ingedeeld en je kan eruit halen dat wat nodig is om tot jezelf te komen.
Drie sterren omdat ik me maar deels kan vinden in het geheel. Niet alles spreekt me aan en het zal daarom ook niet veel sterren krijgen. Dit is per persoon natuurlijk anders. Maar ondanks dat ik me in het geloof gedeelte niet kan vinden, is het een boek waar ik wel naar teruggrijp als ik even opzoek ben naar iets belangrijks en het niet kan vinden.
---
Melody Beattie is in 1948 geboren en opgevoed door haar moeder. Ondanks een jeugd vol misbruik en verslavingen weet ze op 18 jarige leeftijd toch met een griffel haar middelbare schooldiploma te halen. Na meerdere malen met de politie in aanraking te zijn gekomen, besluit de rechtbank dat ze naar een afkickkliniek moet gaan of naar de gevangenis. Beattie besluit voor het eerste, maar weet daar in het begin toch nog aan haar verslaving te voldoen. Als ze op een dag tot inkeer komt, besluit ze dat het over is en een paar maanden later komt Beattie clean eruit. Ze wilt een leven beginnen met anderen te helpen, te trouwen en kinderen te krijgen. Als ze tijdens haar huwelijk merkt dat ze niet lekker in haar vel zit en de neiging heeft om terug te vallen, gaat ze bij haarzelf te raden wat er nu precies aan de hand is. Hierbij komt ze tot het besef dat men eerst in zichzelf moet gaan kijken wat de reden van leegte is dat men wilt opvullen. Als haar man blijkt te liegen over zijn nuchterheid en het gezin door zijn alcoholverslaving aan de financiële afgrond raakt, besluit Beattie het hef in eigen handen te nemen. Ze maakt haar droom waar om te gaan schrijven en dit maakt haar tot een van de gewildste en bekendste zelf-help personen in de Amerikaanse geschiedenis. Ondanks haar moeilijke periodes (1991- haar zoon komt tijdens een ongeluk om het leven) weet ze zich toch staande te houden.
Meer informatie en quotes vindt je op de onderstaande links.
---
Boekinformatie