Currently reading

Trisha's currently-reading book montage

Getuige
De Grote Zaal
De Verloren Vogel


Trisha's reading »

zondag 13 oktober 2013

Piet Bakker: Cis de Man


Cis de Man
Cis de Man by Piet Bakker
My rating: 3 of 5 stars

Het einde van het leven van Ciske de Rat. Ciske is nu een volwassen man. Hij wordt Cis genoemd. Tijdens de oorlog vecht hij op de Grebbeberg en komt hij Meester Buis tegen. Ook Jantje Verkerk is daar te vinden. De spanning tussen Jantje, pro Duits, en Cis Vrijmoeth lopen hoog op. Zelfs zo erg dat de twee lijnrecht tegenover elkaar komen te staan in de oorlog tegen de Duitsers. Als ze worden belaagd neemt Cis het hef in handen als zijn meerdere komt te overlijden tijdens het gevecht. Thuis is iedereen bezorgd. Betje is de trouwe vriendin van Cis geworden en Tante Jans en vader wachten bezorgt af hoe de oorlog verloopt. Als Cis gewond raakt, vecht hij wederom om zijn leven, maar maakt hij zijn fouten uit het verleden dubbel en dwars goed.
---
Het boek komt mij niet meer zo bekend voor... Ik speel het daarom even op safe met drie sterren. Het verhaal van de musical speelt nu steeds door mijn hoofd en ik wil voor een goed oordeel het boek eerst opnieuw lezen.
---
Informatie over de auteur kunnen jullie vinden bij mijn review van Jet en Ciske de Rat.
---
Overige boekinformatie
Uitgeverij: NV Uitgevers Maatschappij Elsevier
316 pagina's; Hardcover

Ik verwijs in mijn stukje waardering naar een musical. Dat komt omdat Cis de man is opgenomen in de musical Ciske de Rat. Deze musical heeft in de periode 2007 - 2009 in de Nederlandse en Vlaamse theaters gespeeld. De hoofdrolspeler was Danny de Munk die ook de titelrol speelde in de film uit 1984.



View all my reviews

Geen opmerkingen: