woensdag 24 juli 2013

Allan Hall: Meisje in de kelder

Meisje in de kelder
Meisje in de kelder by Allan Hall

Het verhaal gaat over Natascha Kampusch, het meisje in Wenen dat 8 jaar heeft vastgezeten in een kelder na een ontvoering op 10 jarige leeftijd. Haar ontsnapping is wereldnieuws, maar ze vertelt niet het hele verhaal. Allan Hall en Michael Leidig vertellen het verhaal niet uit haar ogen, maar door middel van interviews en krantenartikelen om de onduidelijkheden in Kampusch verhaal proberen te ontrafelen. De heren geven echter al aan dat het verhaal geen duidelijkheid zal geven op vragen die Kampusch niet heeft beantwoord. Alleen zij zal de onduidelijkheden kunnen verklaren en duidelijk kunnen maken wat haar is gebeurt.
Kampusch heeft de regie over haar huidige leven en met de mensen die zij daarvoor nodig heeft. Zij besluit wat er naar buiten komt dus de kans is groot dat de vragen blijven bestaan.

Juist omdat het boek niet ingaat op de onduidelijkheden en omdat men alleen kan speculeren is het boek niet meer dan 3 sterren waard. Het geeft wel een beeld van het verhaal, maar belicht door een buitenstaander. Hall en Leidig geven duidelijk aan dat een juiste beeld alleen gemaakt kan worden door het volledige verhaal en dat er zolang Natascha dit niet naar buiten brengt er onduidelijkheden blijven.
Het boek werpt vragen en soms irritaties op over hoe het onderzoek is gebeurt. Hoe mensen Natascha behandeld hebben en nog steeds behandelen na haar ontsnapping en het feit dat zelfs haar "verzorgers" nu niet door hebben dat Natascha nog steeds manipuleert en niet uit haar gevangenis is ontsnapt. Dit verhaal zal geen gelukkig einde hebben. Nu is de belichting alleen gebeurt uit journalistiek oogpunt om te kijken of er misschien duidelijkheid kan worden gegeven. Maar allen Natascha kan duidelijkheid geven en vragen beantwoorden, maar ik denk dat we nooit te weten zullen komen wat er echt gebeurt is, zolang zij niet met rust wordt gelaten en zij niet onder ogen ziet dat zij op dit moment niet aan het genezen is.

Boekinformatie:
© 2006 The house of Books
Girl in the cellar: the Natascha Kampusch story