Currently reading

Trisha's currently-reading book montage

Getuige
De Grote Zaal
De Verloren Vogel


Trisha's reading »

zaterdag 6 juli 2013

Sabine Dardenne: Ik was twaalf en ik fietste naar school: Tachtig dagen in de kelder van Dutroux


Ik was twaalf en ik fietste naar school: Tachtig dagen in de kelder van Dutroux
Ik was twaalf en ik fietste naar school: Tachtig dagen in de kelder van Dutroux by Sabine Dardenne

My rating: 3 of 5 stars

`Ik ben een van de weinigen die het geluk hebben gehad te ontsnappen aan een dergelijke moordenaar. Het vertellen van dit verhaal is voor mij een noodzaak en als ik al de moed heb om deze hellegang te reconstrueren, dan is het vooral opdat rechters geen pedofielen meer vrijlaten halverwege hun gevangenisstraf wegens 'goed gedrag', en zonder enige waarschuwing.'
Sabine Dardenne is twaalf jaar oud als ze door een man en zijn handlanger van haar fiets wordt gesleurd, in een busje wordt gedrogeerd en naar een onbekend huis wordt gebracht. Wat Sabine Dardenne daar moet ondergaan is vreselijk. Zij moet zich uitkleden, de man doet haar een ketting om de hals en bindt haar daarmee aan een bed. `Ik zei dat de ketting te strak zat, maar hij zei dat hij zijn vuist er nog tussen kon steken.'
Na een paar dagen wordt Sabine naar een kelder overgebracht, waar ze in de tijd die volgt steeds weer wordt lastig gevallen door de man, die zich ondertussen voordoet als haar redder. Aan het eind van haar gevangenschap krijgt ze gezelschap van Laetitia Delhez en enkele dagen later worden de meisjes door de politie bevrijd. De man die hen heeft ontvoert is Marc Dutroux.

Sabinne Dardenne heeft acht jaar gewacht om ons te vertellen wat ze heeft ondergaan. Ik was twaalf en ik fietste naar school is een buitengewone getuigenis van een ongekend sterke jonge vrouw die tachtig dagen doorbracht in gevangenschap voordat zij van de dood werd gered. Sabine Dardenne schreef dit boek opdat de stem van de slachtoffers eindelijk gehoord zal worden en de fascinatie voor deze monsters voor altijd zal verdwijnen.

Een verhaal waar je door de omstandigheden eigenlijk geen sterren aan zou moeten geven. Daarnaast is het lastig om te beoordelen. Drie sterren is neutraal. Het boek vergt een kracht om te schrijven. En een ongeloof als je het niet begrijpt. Sabine laat zien dat zij een vechter is en haar emoties zijn natuurlijk niet voor niets. Ze heeft wat meegemaakt. Door dat Dutroux en zijn vrouw Michelle in aanmerking komen voor vervroegde vrijlating is alles nu weer een hot item geweest. Michelle zit nu in een klooster, waar ze toch niet uit kan komen, want er zijn te veel mensen die haar geen leven wensen. Dutroux zit als ik het goed heb nog vast, maar ondanks alles lijkt het me voor Sabine Dardenne het steeds weer moeilijk om alles weer te horen. Vooral het afwachten of hij vrij komt of niet. Ondanks alles een krachtige vrouw die het verdient om met rust gelaten te worden om haar leven te leiden die zij wilt, waar 80 dagen van haar jeugd zijn afgenomen.

Boekinformatie:
Published 2004 by Saffraan (first published 1984)
original titleJ'avais douze ans, j'ai pris mon vélo et je suis partie à l'école
ISBN13: 9789051088960
221 pages; Paperback

(G2013/20)


View all my reviews

Geen opmerkingen: