Currently reading

Trisha's currently-reading book montage

Getuige
De Grote Zaal
De Verloren Vogel


Trisha's reading »

donderdag 4 juli 2013

Michael White: De moordkunstenaar


De moordkunstenaar
De moordkunstenaar by Michael White
My rating: 3 of 5 stars

In al zijn jaren bij de politie is inspecteur Jack Pendragon nog nooit geconfronteerd met zo’n gruwelijke reeks moorden. De lichamen van de slachtoffers zijn op verschrikkelijke wijze verminkt en vervolgens zo gepositioneerd dat ze verwijzen naar werken van beroemde surrealistische schilders. Om de zaken nog ingewikkelder te maken, lijkt er een verband te zijn tussen deze moorden en een serie onopgeloste moorden in Londen in 1880, namelijk die van Jack the Ripper. Pendragon is vastbesloten de zaak op te lossen, maar zijn tegenstander is niet alleen gevaarlijk, hij is ook bijzonder intelligent en laat geen spoor achter. Een bloedstollende race tegen de klok begint…

Het boek was spannend, soms walgelijk als je weet om welke werken het gaat en toch ook een intrigerend boek. Hoe kan je als auteur zo iets bedenken, maar White heeft het bedacht en beschreven en het maakt je een boek dat je wel vasthoud. Ik had een start nodig, maar daarna kostte het me steeds mee moeite om het boek alleen voor het openbaar vervoer te gebruiken. De laatste ongeveer 150 pagina's zijn ook zonder reistijd gelezen, maar ik wilde weten wie de dader was. Waarom en hoe waren de andere vragen. Niet alles werd bevredigend beantwoord, dit heeft wel een ster gekost als ik het me nu zo bedenkt. In eerste instantie toen ik het boek uit las, gaf ik het hier een vier, maar nu ik er over nadenk en alles op een rijtje zet is het net niet goed genoeg. Er zaten hier en daar wat spelfouten in, maar niet iets dat heel storend was. Het verhaal zelf was apart en de hoofdpersoon Pendragon steelt heel langzaam over de boeken en door de verhalen heen je hart. Soms heb je met hem te doen en andere keren denk je zoiets als wat ben je toch een sukkel, maar al met al een leuke personage die in deze boeken thuis hoort. Mijn fantasie laat mij een personage zien die buiten de koffie overigens een echte Engelsman is.

boekinformatie:
©2010 The White Family Trust
©2010 Nederlandstalige uitgave: Uitgeverij Unieboek/Het Spectrum bv

Oorspronkelijke uitgave: Arrow Books/The Random House Group Limited
Oorspronkelijke titel: The art of Murder
Vertaling: Parma van Loon
Omslagontwerp: DPS Design
Omslagbeeld: www.headdesign.co.uk
Opmaak: Zetspiegel, Best

ISBN: 978.90.475.1753.5
Paperback, 351 pagina's

(G2013/19)

View all my reviews

Geen opmerkingen: