Currently reading

Trisha's currently-reading book montage

Getuige
De Grote Zaal
De Verloren Vogel


Trisha's reading »

zondag 22 februari 2015

Thomas Olde Heuvelt: HEX

4 van 5 sterren

Wie er wordt geboren is gedoemd er tot zijn dood te blijven. Wie er zich vestigt komt er nooit meer weg. Het ogenschijnlijk pittoreske dorpje Beek is in de greep van de Wylerheks, een vrouw uit de zeventiende eeuw wier ogen en mond zijn dichtgenaaid. Zwijgend loopt ze door de straten en dringt ze de huizen binnen, nachtenlang staat ze aan je bed. Iedereen weet dat haar ogen nooit mogen worden geopend.

Er wordt alles aan gedaan om haar aanwezigheid geheim te houden. Maar als een groep jongeren besluit viral te gaan met de heks, laat ze de moderne samenleving langzaam maar zeker afglijden naar middeleeuwse praktijken. En dan is de wraak van de Wylerheks nog niet eens begonnen...


De vier sterren krijgt dit boek. Waarom? Het houdt mij gekluisterd aan het verhaal, het is een mooie verteltrant en je valt van de ene verbazing in de ander. Maar daarnaast heeft het boek mij een slechte nacht bezorgd. Nu vragen jullie je af waarom dat goed is... Dat is het voor mij juist wel. Als een boek mij in mijn slaap bezig houdt dan betekend het dat het tot me doordringt. Het pakt me vast. Het kan de angst zijn wat er gebeurt of omdat mijn fantasie met mij aan de haal gaat, maar dat houdt in dat de vertelwijze mijn fantasie prikkelt wat me aangrijpt. Heerlijk is dat en vooral als je nagaat dat het weinig fantasieboeken lukt mij zover mee te trekken. Ja, als je dat lukt dan zijn de vier sterren verdiend.
---
Boekinformatie:
©2013 Thomas Olde Heuvelt en uitgeverij Luitingh~Sijthoff B.V.
ISBN: 978.90.245.6025.7
Omslagontwerp: Mariska Cock
Omslagillustratie: DesWes
Auteursfoto: Wes van de Plas
Typografie: Wim ten Brinke

Opdracht:
Voor Rod Downey, die mij vormde als mens en schrijver

Voor Vincent Docherty, die deuren opende en me stimuleerde wanneer het tegenzet.

(G2013/18) 

Geen opmerkingen: