maandag 12 mei 2014

Åsne Seierstad - De boekhandelaar van Kaboel

De boekhandelaar van Kaboel by Asne Seierstad

Seierstad verhtelt het verhaal van de Khan-familie. Soeltan Khan is eigenaar van een aantal boekhandels in Kaboel. Seierstad verblijft een aantal maanden bij de familie en leert ze hen en de gewoontes kennen. de verhalen komen op de momenten dat Seierstad ze het minst verwacht. Het verhaal over de bruiloft van Soeltan met Sonja, zijn tweede vrouw. Het leven van Sjarifa, Soeltans eerste vrouw, in Pakistan. Het verhaal voer Leila en hoe ze lerares wilt worden en het feit dat ze tegen het geloof in gaat als ze liefdesbrieven ontvangt.

Al deze verhalen beginnen en eindigen in Kaboel. Alle hoofdrolspelers zijn gerelateerd aan Soeltan, het hoofd van de familie ook al leeft zijn moeder nog. En alle handelingen worden afgewogen aan de hand van de islam, de Koran en toch ergens de wetten van de Taliban, ook al heersen ze niet meer in Afghanistan. Soeltan regeert over het gezin met harde hand. Zijn wil is wet met alle gevolgen van dien.

Het verhaal laat het leven zien van een Afghaans gezin dat het goed heeft, maar dat wel vecht tegen de oude regels die hen onderdrukt. De moeite die de vrouwen hebben, omdat ze geen eigen keuzes mogen maken. Je leert Afghanistan kennen uit een andere hoek. Je leert dat niet iedereen slecht is en dat er nog steeds ondanks hervormingen onderdrukking bestaat. Namelijk de onderdrukking van de vrouw in het gezin en in het dagelijkse leven.
De drie sterren krijgt het voor taal en kennis. De leefbaarheid van het verhaal en de leesbaarheid, waardoor je meer leert kennen van een land dat men alleen kent van het journaal.
---
Åsne Seierstad is een Noorse journaliste die in diverse landen rapportages heeft gemaakt voor verschillende landen. Tijdens haar reis door Afghanistan kwam ze terecht in de boekenwinkel van Soeltan. Na vele keren met hem gepraat te hebben besluit ze in overleg met Soeltan om een tijdje bij hem en zijn gezin te wonen om de cultuur en het gezin te leren kennen. Hieruit is het boek ontstaan.
---
©2002 Åsne Seierstad Published by agreement with Leonhardt & Høier Literary Agency aps, Kopenhagen
Oorspronkelijke titel: Bokhandleren i Kabul