zondag 24 augustus 2014

Joe Hill: Zwart hart

Zwart hart
Zwart hart by Joe Hill

Jude Coyne, hardrockster op zijn retour, verzamelt graag. Een zestiende-eeuwse schedel met een gat erin, een driehonderd jaar oude bekentenis van een heks, een strop die in de negentiende eeuw gebruikt is om iemand mee op te hangen... Hij kan dan ook de verleiding niet weerstaan als er op een internetveiling een wel heel ongebruikelijk artikel aangeboden wordt.

Georgia, de zoveelste piepjonge groupie die bij Jude mag wonen, is ongelukkig: Jude is hard, cynisch en afstandelijk. Haar verdriet slaat om in angst wanneer - als gevolg van Judes bizarre verzamelwoede - een manipulatieve, duistere macht haar in zijn greep probeert te krijgen. Ook Jude zelf is al snel niet langer veilig: zijn laatste aanschaf is meer, veel meer dan waar voor zijn geld.
---
Op donderdag 7 mei had ik de drang weer een nieuw boek uit de kast te pakken. Zoals ik het noem, de boeken roepen. Alleen het boek dat het hardste roept, wil zelf niet naar voren komen en ik kan hem niet vinden. Maar ik heb een ander boek gekozen. Dit boek is stil en wacht totdat ik in hem begin. En dat doe ik op 7 mei. De schrijfstijl is apart. Het is tussen kinderlijk en volwassen in, maar de woorden zijn zorgvuldig gekozen. Raar maar ik voel nu al met Jude, de hoofdrolspeler, mee. Ik voel wat hij voelt.
Vrijdag 8 mei. Ik lees kleine stukjes van het verhaal. Ik lees steeds een hoofdstuk, want anders verlies ik de tijd. Het boek neemt je mee en maakt je in het begin al vrij nieuwsgierig. Ik ben wel al bij hoofdstuk 11, maar de hoofdstukken zijn kort.

12/5 - Op dit moment heb ik een aantal dagen niet gelezen. Dit komt omdat ik bezig ben geweest met huiswerk en een examenpresentatie. Maar dat maakt het niet minder om te lezen. Vandaag ben ik toch even begonnen met lezen. Vanmorgen in de tram naar het werk en vanmiddag naar huis ook weer. Op het werk heb ik niet veel tijd om te lezen. Jammer, maar werken is ook leuk. Ten minste ik vind het niet vervelend.
Nou goed het boek, want daar gaat het om. Op het moment ben ik dus niet ver. Maar waar ik ben begint het spannend te worden.
Jude begint rare dingen te doen en ziet een geest. Georgia weet niet wat zij er mee aanmoet want zij ziet niets en denkt mogelijk dat Jude gek is geworden van de drugs die hij vroeger heeft gebruikt. Danny, Jude's rechterhand is vertrokken, maar waarom blijft een raadsel.
Meer kan ik op het moment niet loslaten. Maar ik kan zeggen dat het boek lekker leest door de korte zinnen en hoofdstukken. Hapklare brokken om het zo maar te noemen.

16/5 - Het boek is uit vandaag. Net de laatste hoofdstukken gelezen. Heerlijk gewoon. En aparte wendingen. Ik heb de laatste dagen moeite gehad het boek opzij te leggen. De schrijfstijl van Joe Hill is anders dan die van zijn vader Stephen King. Niet heel eng, maar spannend genoeg om je vast te houden en op bepaalde momenten op je stoel doen laten draaien. Dit laatste vooral omdat je denkt dat bepaalde dingen voorbij zijn, maar toch doorlopen. Hill weet je mee te trekken. Soms heb je het gevoel dat de hoofdrolspelers wel hadden moeten weten wat er gebeurde. Mijn ervaring was dat ik naar een film keek. Maar ik kan me in een boek goed inleven.
Het boek is een aanrader voor degene die een thriller willen met bovennatuurlijke spanning.
---
Joe Hill geboren als Joseph Hillstrom King in 1972 te Hermon, Maine. Zoon van Tabitha en Stephen King. Meer informatie is te vinden op een van de onderstaande links.