Currently reading

Trisha's currently-reading book montage

Getuige
De Grote Zaal
De Verloren Vogel


Trisha's reading »

zondag 24 augustus 2014

Kim Moelands: Ademloos


Ademloos
Ademloos by Kim Moelands
My rating: 5 of 5 stars

Het is mij niet gewoon gelijk een bericht te schrijven over een boek dat ik net heb uitgelezen. Sterker nog vele boeken moet ik nog hier neerzetten ondanks dat ik ze heb gelezen. Alleen dit boek kan ik jullie niet onthouden.

Het boek is een waar levensverhaal van de auteur zelf. Zij vertelt wat zij meemaakt en heeft moeten doorstaan. Het stukje leven tot aan de dood van haar levenspartner Ron, het verwerken van het verlies en het opkrabbelen naar waar ze nu is. Het gevecht dat ze moest voren na het overlijden van haar partner. Het wegcijferen van zichzelf voor zijn ouders, maar dan het besef dat zij ook nog bestaat en leeft en dat zij ook nog rechten heeft.
Haar gevecht tegen de ziekte Cystic Fibrosis (taaislijmziekte) waaraan zij Ron heeft verloren en waaraan zij zelf ook aan leidt. Het besef dat zij die deze ziekte hebben niet oud worden.
Kim Moelands vecht zowel privé, maar ook in het openbaar voor donorschap, omdat dit nu het enige redmiddel is dat patiënten kan helpen.

Zij laat in haar boek zien wat zij heeft moeten doorstaan en hoeveel energie het kost om te overleven voor haar. Maar met steun en (onvoorwaardelijke) vriendschap van mensen om haar heen komt zij ver.

Ik laat liever weinig los over het verhaal zelf. Ik raad aan dat mensen die dit boek nog niet kennen dit boek zeker moeten lezen.
Dit boek maakt duidelijk waarom donorschap belangrijk is. Maar vooral dat er meer is dan alleen ego.

Het boek krijgt van mij het hoogst mogelijke aantal sterren. Maar ik kan zeggen dat zelfs 1000 sterren het boek niet goed kunnen kwalificeren.

Via deze weg wil ik nogmaals aan Kim en haar geliefden zeggen dat er in mijn hart een plaats voor ze is, omdat zij onvoorwaardelijk voor elkaar klaar staan en laten blijken dat liefde door alle barrières kan gaan.

Stiekem hoop ik dat er nog een boek komt. Om ons te laten weten hoe het verder is gegaan.
Maar boven al zeg ik "KIM, ik hoop dat je nog heel lang onder ons mag zijn!!!"


2014-08-24 note:
Kim Moelands heeft in de afgelopen jaren ondertussen donorlongen gekregen en is gelukkig getrouwd met Jan.
Er zijn ondertussen meerdere boeken van Kim verschenen waaronder Grenzeloos het vervolg op Ademloos.

Meer informatie is te vinden op:
http://www.kimmoelands.nl/boeken


(G2009/13)

View all my reviews

Geen opmerkingen: