zaterdag 23 augustus 2014

Tess Gerritsen: Hartslag // Diagnose Besmet

Hartslag / Diagnose Besmet
Hartslag / Diagnose Besmet by Tess Gerritsen

Hartslag:
Abby DiMatteo, arts i.o., is blij te mogen werken met het beroemde transplantatieteam van Bayside. Maar haar carrière loopt in gevaar als ze een donorhart toewijst aan een onverzekerde jongen in plaats van aan een rijke privé-patiënte. Als Nina Voss opeens een donorhart krijgt dan begint DiMatteo te twijfelen. Als DiMatteo op onderzoek uit gaat, is ze niet voorbereid op het verraad. Daarnaast is ze haar leven niet meer zeker.
---
Een verhaal dat me in het begin niet pakte en waar ik veel moeite mee had. Het verhaal zet je wel aan het denken over donorschap. Het is de afgelopen weken/maanden weer veel in het nieuws geweest en er wordt weer veel over gepraat. Er wordt echter niets aan gedaan. Als je dan dit boek leest besef je dat er met geld veel gekocht kan worden, maar dat geld ook veel kapot kan maken. Lastig is dat het verhaal niet lekker loopt. Door verandering in schrijfstijl (daar lijkt het op) loopt het verhaal opeens wel beter en dan voel je ook beter de spanning door de woorden heen. Hoe het verder gaat met de hoofdrolspelers blijft in het midden
//
Diagnose besmet:
Toby Harper, arts op de 1e hulp van Springer Ziekenhuis, werkt 's nachts om overdag voor haar dementerende moeder te kunnen zorgen. Tijdens haar dienst krijgt ze echter met een patiënt te maken van wie ze denkt dat hij toevallen heeft. Als hij door de drukte op de 1e hulp uit het oog wordt verloren en Harper een andere patiënt krijgt met dezelfde symptomen, blijkt al snel dat er meer aan de hand is. Harper heeft zich echter vergist in haar tegenstander en merkt al snel dat haar vertrouwde wereld instort.
---
Een goed geschreven verhaal dat soms lastig te volgen is door de medische termen die worden gebruikt. Het is een losstaand verhaal en anders dan de verhalen met Rizzoli en Isles. Het is echter niet slechter en laat zien dat Gerritsen ook andere hoofdpersonen kan creëren.
Jammer is wel dat vrij vroeg in het verhaal al doorschemert wie de dader is.
Het boek is dusdanig geschreven dat het als een trein wegleest. Het is alleen niet aan te raden om het te lezen als je een zwakke maag hebt.
---