Currently reading

Trisha's currently-reading book montage

Getuige
De Grote Zaal
De Verloren Vogel


Trisha's reading »

woensdag 2 mei 2018

Joost Heldeman: Het geheim van Den Haag

Het geheim van Den Haag Het geheim van Den Haag by Joost Heldeman
My rating: 4 of 5 stars

Nadat de partij van Pim Fortuyn de verkiezingen van 2002 wint, is het duidelijk: zo kan het niet langer. De overheid moet volledig op de schop. En de doorgewinterde ambtenaar Joost Heldeman krijgt deze belangrijke opdracht toebedeeld: maak een algemeen plan voor een 'betere overheid'.Het enthousiasme waarmee hij aan de slag gaat wordt echter getemperd wanneer hij een aantal absurde en verontrustende ontdekkingen doet op zijn ministerie. Zijn voortvarendheid als klokkenluider loopt stuk en dreigt hem zelfs de kop te kosten. Zijn verhaal biedt een kijk op een kafkaĆ«ske wereld van beleid en politiek en is pijnlijk herkenbaar. 

==

"... De essentie van politiek is conflictbeheersing, Joost. Voorkomen dat we in dit kleine landje elkaar de hersens inslaan. En dat lukt alleen door te doen alsof." p. 137
"... Nee, Joost, hoop. De mensen kunnen niet leven zonder hoop dat morgen betere tijden aanbreken. En ik geef ze die hoop. Ik vertel ze dat we hun zorgen serieus nemen en hard werken aan oplossingen. ... Maar ik zorg dat het nooit concreet wordt. De beste politicus is de politicus die iedereen doet geloven da hij voortvarend de problemen te lijf gaat maar nooit besluiten neemt." p 138
"'Vandaag hebben we geleerd dat de realiteit een stuk ingewikkelder is dan onze modellen,' doceerde hij, 'Dat is een belangrijk inzicht, we hebben grote wetenschappelijke vooruitgang geboekt. " p. 54
'Regeren is achteruit zien. Maar dat is een les die u en het ministerie nog moeten leren. " p. 43

Diverse stukken uit het boek wat mij aanspreekt met mijn achtergrond. Werkend bij de overheid merk ik door de jaren heen diverse dingen op. Van het laagste niveau tot in de hogere regionen van het uitvoeren, heeft men allemaal dezelfde houding. Nieuwe medewerkers proberen van alles, maar uiteindelijk of ze worden gelijken of gaan weg. Ja, een ambtenaar werkt hard. Het is niet zoals de burger denkt te zien. Maar datgene dat tot uitvoer komt, heeft met net zoveel bureaucratie te maken als wat de burger meemaakt. En het is wat in een bepaald straat je past.
Een boek dat me heeft doen beseffen dat ik het me niet in heb gebeeld hoe de overheid eruit ziet.

Een aanrader voor zij die eigenlijk toch wel stiekem verandering in de politiek en vooral bij de overheid wilt hebben, want alleen ben je maar alleen.

==
2009 Joost Heldeman
156 pagina's
ISBN13: 9789025432676



View all my reviews

Geen opmerkingen: