Currently reading

Trisha's currently-reading book montage

Getuige
De Grote Zaal
De Verloren Vogel


Trisha's reading »

vrijdag 30 januari 2015

CHALLENGE: Het boek met één woord in de titel en meer dan 500 pagina's - IT van Stephen King

Al twee weken ben ik bezig met het boek IT van Stephen King. Het is een horror, meer dan 500 pagina's en heeft 1 woord als titel. Ik heb hiermee gelijk al twee punten te pakken die ik me dit jaar had uitgedaagd. Vooropgesteld dat ik het boek uit kan lezen natuurlijk. Dat is tot nu toe geen probleem. Het enige probleem dat dit boek mij bezorgt is hier en daar een nachtmerrie en een lachstuip.

Het verhaal brengt ons terug naar de jaren vijftig als een aantal kinderen opgroeien in een periode dat het niet veilig is. Door omstandigheden maken zij een belofte. In de jaren 80 komen we ze tegen en is de tijd de belofte in te lossen. Ik vertel nu even niet verder over het boek, omdat ik anders straks voor mijn review niets meer te vertellen heb.

Het boek zelf...
De versie die ik heb, heeft voor mij, net als voor de meeste mensen die ik ken, niet de cover die wij voor ons zien. Het boek is verfilmd met een ouderwetse clown. En wie kent het niet... Een wit gezicht, rode haren aan de zijkant van het hoofd en natuurlijk altijd een rare pak met grote schoenen. Soms met en andere keren zonder handschoenen aan. Maar een extreme versie van Bassie (Bassie en Adriaan).

Mijn boek geeft meer een robot gevoel. De oude cover en de film zijn meer de foto hiernaast. Die geeft me meer het gevoel dat het bij Stephen King hoort. Het maakt realistisch, het maakt bang, geeft nachtmerries, maar heeft tevens iets rustig over zich heen.
Zij die de film hebben gezien, herkennen dit misschien wel. Dit was de clown die hen nachtmerries bezorgde. Dit was de clown die clowns onrealistisch maakte. Voor mij was een clown al snel iets wat ik niet leuk vond, maar steeds meer deden ze me denken aan Pennywise. Zijn gezicht, zijn handen, zijn tanden en de ogen. Vooral de ogen... Een soort gekte...

Maar wat doet het boek met mij...
Het laat me lachen, schrikken en bezorgt me nachtmerries. Ik lees het boek daarom ook het liefst niet gelijk voor het slapen gaan. Ik ben dol op dit boek, maar aan de andere kant kan ik het gerust een paar dagen laten liggen om het te laten bezinken en mij over de schrik laten heen komen. En dan begint de rollercoaster van voor af aan. Ik lees het omdat ik van Stephen King houd en omdat ik toch liever de boeken lees dan de films kijk. Al moet is zeggen de remake van deze film zou ik wel willen zien, maar wel graag overdag met mijn partner en een kussen bij de hand.  Ik wil het boek meer. Ik wil het lezen en eigenlijk alleen nog maar lezen. Maar helaas heb ik ook nog mijn werk en sociale verplichtingen. Het me daarom niet lukken om het boek uit te lezen in een weekend. Maar nog een aantal weekenden te gaan en dan eventueel wat vroege avonduren door de weeks en dan is het over. En kan ik me richten op de review over het boek. Dan zullen we zien wat het boek me echt heeft gebracht. Misschien valt het vies tegen of wordt het alleen maar spannender.

Maar voor nu laat ik het erbij. We zullen moeten wachten tot ik weet wat ik er van vind.

Geen opmerkingen: