dinsdag 27 augustus 2013

Clive Cussler: May-day

May-day
May-day by Clive Cussler

Op het Griekse eiland wordt een Amerikaanse luchtmachtbasis aangevallen door een ongeïdentificeerd vliegtuig. Dirk Pitt is in de buurt en is verbijsterd als hij het bericht van de basis ontvangt. Hij besluit het gevecht aan te gaan om de luchtmachtbasis te helpen. Tijdens het gevecht gelooft Pitt zijn ogen niet.. Zijn tegenstander is een vliegtuig uit de Eerste Wereldoorlog. Een vliegtuig dat verloren zou zijn.

Nieuwsgierig als Pitt is besluit hij op onderzoek te gaan en maakt zo kennis met Von Till, een Griek die op het eiland woont en miljoenen verdient aan een vrachtschepentransport. Pitt merkt dat er meer achter Von Till zit dan de wereld ziet en is van plan om het mysterie op te lossen.

Een heerlijk verhaal met humor en actie. May Day! is het tweede boek met Dirk Pitt en ik vind Clive Cussler een auteur die een heerlijke schrijfstijl heeft. Het verhaal boeit je en trekt je mee. Het laat je lachen, maar laat je ook een stukje spanning voelen. Dat maakt dat de boeken heerlijk lezen en ook voor tussendoor tijdens vakanties makkelijke ontspanningsboeken zijn.
De vier sterren die ik geef is omdat het verhaal lekker loopt, de humor en actie er goed verdeelt in zit. Ook het stukje romantiek zit er in maar niet overdadig. Dit maakt het boek een geheel. Het verhaal zelf is redelijk geloofwaardig en het zou zo uit de geschiedenisboeken zijn overgenomen en daarnaast is de beschrijving van historische vlieg- en vaartuigen zo geloofwaardig dat men kan merken dat een auteur goed onderzoek verricht om zijn verhaal te ondersteunen. Kortom een heel goed boek om te lezen en daarbij te ontspannen als je van avontuurlijke thrillers houdt.
---
Clive Cussler is geboren in 1931 te Aurora Illinois en opgegroeid in Alhambra California. De laatste plaats was voor hem het belangrijkste in verband met de zee waar het aan lag.
Cussler ging twee jaar naar de universiteit toen de plicht riep en hij naar Korea ging voor de oorlog. Hij werd uiteindelijk sergeant en vliegtuigtechnicus. Na zijn diensttijd ging hij in de reclame werken. Eerst als copywriter en later als creatieve directeur. Voor het schrijven van diverse reclames voor tv en radio heeft Cussler een prijs op Cannes gewonnen.
In 1965 begon Cussler te schrijven.
Tevens is hij oprichter van NUMA een instelling die zich bezig houdt met maritieme en marine geschiedenis en het vinden van spullen van historische waarden zodat ze tentoongesteld kunnen worden bij non-profit orgnisaties.
Meer informatie over Clive Cussler, zijn boeks en NUMA is te vinden op een van de onderstaande sites:
---
Boekinformatie: