zaterdag 2 maart 2013

Excuus voor de boekrecensies

Zoals jullie misschien hebben gezien, ben ik bezig met veel over de door mij gelezen boeken te schrijven. Wat ik er van vind en hoeveel sterren ik een boek geef.

Wat mij vooral opvalt is dat ik in het begin (eigenlijk alle boeken van voor 2011-2012) niet echt iets zeg over het boek. Behalve het is een leuk boek of het leest lekker weg is het niet echt een bericht om naar uit te kijken of iets te lezen over het boek. Ik wil hier mijn excuses voor aanbieden. Helaas heb ik dusdanig weinig opgeschreven dat ik het nu niet goed terug kan halen over wat ik van het verhaal vond. In de loop der tijd zal het misschien wel gebeuren dat ik het boek nog een keer lees en dan zal ik proberen wat meer te vertellen.

Maar de laatste jaren doe ik meer mijn best. Ik probeer meer expressie te geven aan wat ik heb gelezen en niet de standaard woorden te gebruiken. Dat is lastig, maar een bredere woordenschat is handig. Ik geef meer aan en onderbouw mijn keuze voor een sterkwalificatie meer. Daarnaast laat ik meer los over het boek zonder het plot te vertellen. Ook dat is heel moeilijk omdat je altijd geneigd ben meer los te laten. Ik zal proberen dit vol te houden zodat ik jullie meer kan interesseren voor een boek.

Via deze weg wil ik jullie tevens laten weten dat ik natuurlijk niet de enige ben die iets over boeken schrijf.
Op Ezzulia.nl en Crimezone.nl kunnen jullie betere recensies vinden dan die ik schrijf. Deze twee sites zijn mijn favorieten. Ezzulia gaat over alle boekengenres. Ze hebben interviews met auteurs en alle andere boekgerelateerde zaken. Hier komen ook veel Nederlandse auteurs langs. Crimezone is een site echt voor thrillers. Ook hier vind je interviews, winacties als je (gratis) lid bent en een boekshop. Beide sites hebben een forum waar je met andere lezers kan praten over boeken.

Een andere interessante site is Goodreads.com. Hier vinden jullie meer lezers die wat over boeken vinden en die elkaar ook tips kunnen geven. Daar zijn overigens ook auteurs met hun boeken te vinden. Lezers houden hier lijsten bij van wat zij lezen, er zijn vragen om je kennis te testen en er lijsten over diverse genres. Als je hier aanmeldt kan je de eigen lijsten bijhouden. Aangeven hoe ver je in een boek bent met lezen en welke boeken je in je boekenkast hebt. Ook hier haal ik gegevens vandaan en ikzelf ben hier ook actief. Ik houd hier gegevens van de boeken bij. Mijn lijsten zijn eigenlijk bijna zoals ik hier op de website heb. De boeken die ik heb gelezen, maar ook staan er op deze site welke boeken ik nog wil/moet lezen omdat ik deze heb en welke boeken ik nog wil lezen terwijl ik ze niet heb. Op deze site staan ook mijn recensies over de boeken. Dat is de reden dat mijn berichten er zo anders uitzien. Hier op mijn blog staan wat meer links in de tekst en door hierop te klikken komt men op de site van Goodreads. Let op hierbij geef ik jullie het volgende mee:
klik op de titel naast de foto en je komt op de boeklink in Goodreads. Hier vind je meer gegevens over boek en reacties op het boek van andere lezers.
Klik op de auteursnaam naast de foto dan kom je binnen Goodreads bij de auteur terecht. Hier vind je informatie over de auteur.
Klik je op de rating dan kom je bij mijn recensie binnen Goodreads (dezelfde als die ik hier op de blog heb staan)